Proč neservisujeme kola z hypermarketů?

Tlačíte košík hypermarketem a lákají vás nejrůznější nabídky. Vlevo banány ve slevě, vpravo PETka Ganbáče za půlku, rozpečené koláče o dvě kačky levnější, a najednou jsou tam jízdní kola. Lesklá, barevná, plně vybavená, a rovněž v akční ceně. Bratru pouze za 2 990 Kč původně jednou tolik, prý. Bedna se sice do košíku již nevejde, ale k pokladně ji dovláčíte. Za ty prachy, no nekupte to. Jenže co s tou hromadou dílů uděláte doma, když zjistíte, že cykloservis vám jej odmítá smontovat, pokud nezaplatíte polovinu ceny nového kola?

Nevíme, zda je vám popsaný příběh povědomý nebo vám při něm lehce běhá mráz po zádech. Bohužel, stále nejde o nic neobvyklého.

Vysvětlíme vám, proč u nás neservisujeme kola zakoupená v hypermarketech.

V hypermarketu je vystaveno kolo, které má přední odpruženou vidlici, hned vedle je stroj celoodpružený, obě mají diskové brzdy a dostatek převodů. To vše za cenu násobně nižší, než „skoro stejná“ kola v nedaleké specializované prodejně. Laikovy však nedojde, že je zde zakopáno hned několik psů.

Můžeme začít jednoduchou úvahou.. Základní model mechanických diskových brzd stojí asi 2 000 Kč. Základní model značkové přední odpružené vidlice pořídíte od zhruba 2 000 Kč. Stačí jenom tyto dva komponenty, a jsme cenově výše než stojí celé kolo zabalené v krabici.

Po smontování se ukáže, že vidlice zas úplně netlumí, brzdy nebrzdí, řazení není přesné, ráfky nejsou vycentrovány atd. Na kolech této kategorie jsou zkrátka použity neznačkové díly oblečené do líbivého designu, kde mnohdy kov nahrazují plasty. Tomuto pak odpovídají možnosti přesného seřízení, spolehlivost a trvanlivost.

Dát do hromady servisně takovéto kolo stojí mechanika opravdu hodně práce, a mnohdy je zapotřebí i některé díly rovnou vyměnit. Což samozřejmě stojí zákazníka nemalé peníze. Další otázkou je záruka poskytovaná od prodejce, který vám prodá kolo nesmontované a neseřízené. A co záruka na servisní práce na neznačkových a nekvalitních dílech? Zde může nastat nepěkný kolotoč, v kterém se nechtěně může svézt i servis, který kolo smontoval.

Raději si připlaťte a zakupte si klidně u nás nejlevnější kolo, které však bude od nás sestavené a seřízené, rovněž půjde o kolo značkové s přímou zárukou na vše. Finančně to nakonec vyjde obdobně, jako když budete dohánět nedostatky kola koupeného kdesi mezi zeleninou a pracími prášky v akci.